Typische Britse humor tijdens The Faulty Towers – the Dining Experience

29/10/2013

Recensie op Theaterparadijs.nl - door Britt van Schie / Foto Ron Rutten

Terwijl het publiek, op 20 september 2013, in de lobby van het NH Atlanta hotel in Rotterdam staat te wachten, begint de voorstelling The Faulty Towers, the Dining Experience al. De acteurs lopen tussen het publiek door, delen nootjes uit, halen glazen op spreken met elkaar en tot de gasten. De typisch Britse humor slaat direct aan bij het publiek.  De unieke locatie past natuurlijk perfect bij de belevenissen van de hoteleigenaren. Het publiek wordt gedurende de gehele voorstelling behandeld als hotelgasten, ze zijn als het ware onderdeel van het stuk.

Eén voor één worden de namen van de gasten afgeroepen en naar hun tafel gebracht. Aan de tafels zitten overwegend grote fans van de televisieserie Fawlty Towers. Midden jaren zeventig was die serie een enorme hit in Nederland, maar ook in verschillende andere Europese landen. Die grote fans, die de afleveringen woord voor woord kunnen na vertellen, genieten vanavond van alle grapjes die gerelateerd zijn aan de serie en hebben duidelijk een geweldige avond.

Maar ook mensen die de serie niet kennen, genieten van de verrassende manier van theater maken. Het publiek wordt echt betrokken bij het verhaal, je zit er letterlijk middenin. In sommige gevallen worden de gasten naast onderwerp van gesprek ook fysiek in het stuk betrokken. Zo klimt een van de acteurs letterlijk over het aanwezige publiek op de tafel. De acteurs (Jordan Edmeades, Anthony Sottile en Karina Garnett) zijn geweldig in improviseren. Dat blijkt bijvoorbeeld als er door de gasten per ongeluk een wijnglas wordt omgestoten. Dat gebeurt met een zekere regelmaat zodat je jezelf afvraagt of het bij de show hoort, of dat de tafels gewoon erg onhandig ongelijk zijn. Met al die tafelongelukjes wordt op een fantastische manier omgegaan. Maar naast de geweldige improvisatie blijft er een duidelijke lijn in het verhaal. Eigenlijk analoog aan de TV-serie waar veel scenes ook van te voren bedacht en gerepeteerd waren.

Er wordt fantastisch geacteerd, je zit er bovenop als Miss Fawlty met de tranen in haar ogen staat. Er wordt midden tussen de gasten ‘gevochten’. Indrukwekkend is vooral de mate waarin de acteurs in hun rol blijven. Ze spelen twee uur lang non stop hun rol, een echte prestatie!

Het eten is niet geweldig, maar door de setting is dat van minder belang.  Voor wie de serie niet kent is het misschien aan aanrader om voor de voorstelling nog wat oude afleveringen te bekijken. Maar zelfs als je de televisieserie niet kent is de show de moeite waard. De leukste grappen zijn de grappen over de gasten en de manier waarop de toeschouwer wordt behandeld en toegesproken.

Al met al een avond met veel humor waarin je kennis maakt met een unieke manier van theater maken met een hapje en een drankje.
Te zien tot 6 oktober in het NH Atlanta in Rotterdam

Klik